Publicerat 16 februari 2018 i kategorin Artiklar

Enklare att e-deklarera för företagare

Skatteverket lanserar i år en ny tjänst som underlättar för dig som tar hjälp av en redovisningsbyrå för att deklarera. Den nya tjänsten gör det möjligt för redovisningsbyrån att göra klart hela Inkomstdeklaration 1 digitalt utom själva godkännandet. Det gör du själv med hjälp av din e-legitimation.

Skatteverket har vid kontakt med företagare fått veta att det varit svårt för dem som anlitar deklarationshjälp att deklarera helt digitalt. En redovisningsbyrå som inte är ombud har inte kunnat lämna huvudblanketten eller övriga upplysningar digitalt och har istället använt papper. Skatteverket har därför utvecklat en ny tjänst tillsammans med Srf konsulterna och programvaruföretagen, som gör det enkelt för byrån att skicka in alla uppgifter i Inkomstdeklaration 1 digitalt. Du som är företagare använder sedan din e-legitimation för att se och skriva under din deklaration.

Så här går det till

  1. Din redovisningsbyrå gör Inkomstdeklaration 1 i sitt skatteprogram, precis som vanligt
  2. Byrån skickar in deklarationen till Skatteverket via e-tjänsten Filöverföring. Det går nu att överföra både huvudblankett och övriga upplysningar tillsammans med alla bilagor. Redovisningsbyrån kommer att få en kvittens när deklarationen är inskickad. I kvittensen finns en bekräftelse på att överföringen gått bra eller ett meddelande om något gått fel.
  3. Därefter kontaktar redovisningsbyrån dig och berättar att deklarationen nu är redo att skrivas under på Mina sidor på skatteverket.se. Du kan inte ändra några uppgifter utan bara godkänna den deklaration som har skickats in. Om du inte vill godkänna deklarationen, till exempel för att det har kommit in en ny kontrolluppgift, behöver du be redovisningsbyrån att ändra i deklarationen. Sedan måste den skickas in på nytt i tjänsten Filöverföring.
  4. När du har skrivit under på Mina sidor får du en kvittens på att deklarationen har lämnats in och kan även se vilka uppgifter du har godkänt.

Mer tid

Ett sätt för dig som företagare att tidigt få tillgång till din inkomstdeklaration och de uppgifter Skatteverket samlat in om dig är att skaffa en digital brevlåda. Gör du det senast den 1 mars kommer du att få tillgång till din inkomstdeklaration redan den 8-9 mars. Pappersdeklarationer skickas ut först under tiden 15 mars till 15 april.

skatteverket.se

Företagsaktuellt nr 1 2018

Publicerat 15 februari 2024

Srf konsulterna tipsar: Ny ansökningsperiod för återbetalning av skatt i jordbruk och skogsbruk 

Från och med 1 januari 2024 ska ansökningar för återbetalning av skatt på bränsle som förbrukas i jordbruk, skogsbruk och vattenbruk göras kvartalsvis. Samtidigt höjs det totala återbetalningsbeloppet till totalt 3 926 kronor per kubikmeter. Ansökan ska göras kvartalsvis  Tidigare har ansökan om återbetalning av skatt på bränsle som har förbrukats yrkesmässigt i …

Läs mer

Publicerat 15 februari 2024

Deklarera – viktiga datum att ha koll på för dig som privatperson!

Nytt år och snart dags att deklarera inkomster för 2023. Här lyfter vi några viktiga datum för fysiska personer att ha koll på under 2024. Flera datum för betalning av kvarskatt  I och med att kostnadsräntan på skattekontot uppgår till 5 procent är det viktigt att veta vid vilka tidpunkter som skatten ska vara inbetald för att undvika denna ränta. Om kvarskatten …

Läs mer

Publicerat 15 februari 2024

KU-dags!

De allra flesta arbetsgivare och uppgiftslämnare rapporterar idag arbetsgivardeklaration med individuppgifter (AGI). Den finns dock fortfarande tillfällen när kontrolluppgifter ska lämnas. När ska kontrolluppgift lämnas för tjänsteinkomster? Det är alltid antingen AGI eller en kontrolluppgift som ska lämnas till Skatteverket. Huvudregeln är att uppgifterna rapporteras …

Läs mer

Publicerat 15 februari 2024

Snart kan företagare slippa krånglig kvittohantering

Efter många års utredning finns nu ett konkret förslag från regeringen att företagare inte längre behöver spara kvitton och fakturor i pappersformat – så länge de sparas i digital form. Om förslaget blir verklighet kommer det innebära stora kostnadsbesparingar för många företag. Enligt nuvarande regler måste företag bevara räkenskapsinformation i sin originalform under …

Läs mer

Publicerat 15 februari 2024

Samverkan gör AGI till vapen mot fusk

Införandet av AGI, Arbetsgivardeklaration på individnivå, är en av de största förändringar av lönehanteringen som Srf Lönsam arbetat fram tillsammans med Skatteverket. Nu föreslås att användningen av AGI utökas för att motverka fusk och kriminalitet. Srf konsulternas remissvar är resultatet av ett mycket djupt samarbete mellan Srf Lönsam, Srf Löneexpertgrupp, Skatteverket och …

Läs mer

Publicerat 18 januari 2024

Nya föreskrifter om kassaregister

Skyldigheten för företag att använda kassaregister har funnit sedan 2009. Reglerna infördes för att skapa en sund konkurrens mellan företag i kontantbranschen. Alla företag som i sin näringsverksamhet säljer varor eller tjänster mot kontant betalning eller mot betalning med kontokort eller swish ska använda ett kassaregister. På så sätt får de samma villkor när det gäller …

Läs mer

Publicerat 18 januari 2024

Brottsligheten mot företagare ökar – så minskar du risken att bli utsatt

Många företagare i Sverige känner en allt större otrygghet i takt med att brottsligheten ökar. Lena Nitz som är expert på brott- och trygghetspolicy vid Svenskt Näringsliv ger tips på vad du som företagare kan göra för att upptäcka och förhindra brott.Hälften av företagen i Sverige utsätts årligen för brott och vart tjugonde företag överväger att lägga ner sin …

Läs mer

Publicerat 18 januari 2024

Srf konsulterna tipsar: Ansök om utbetalning för rot- och rutarbeten – senast 31 januari

Den 31 januari 2024 är sista dagen för företag som har utfört rot- och rutarbeten att begära utbetalning från Skatteverket för de arbeten som kunderna har betalat under 2023. Missa inte att ansöka om det i tid!  Hur hanteras rot- och rutavdrag vid årsskiftesbetalningar?  Fråga: Arbetet är utfört under 2023 men kunden har bara betalt en del av det fakturerade beloppet under …

Läs mer

Publicerat 18 januari 2024

Friskvårdsbidrag 2024 – tänk på detta

Nytt år och dags att förnya träningskortet. För anställda som erbjuder sin personal ett friskvårdsbidrag finns det några saker att tänka på. Tre förutsättningar för skattefrihet Friskvårdsbidrag är en form av personalvårdsförmån som en arbetsgivare har möjlighet att erbjuda sina anställda. Utgångspunkten är att förmåner som den anställde får från arbetsgivaren är …

Läs mer

Publicerat 10 januari 2024

Srf konsulterna tipsar: Skatteregler vid försäljning av andel i karensbolag

Karensbolag, trädabolag, vilandebolag. Ja det finns många ord för ett fåmansföretag som delägaren under en period inte är aktiv i. Anledningarna till att en fåmansdelägare inte längre vill vara aktiv i sitt företag kan vara många. En orsak kan vara att delägaren vill att beskattningen av vinsten vid en försäljning av andelen ska bli längre. För att en andel inte längre ska …

Läs mer

Gå till startsidan